Ohjeita ja vinkkejä onnistuneeseen datapalautukseen

Tiedostoilla, kuvilla, videoilla ja tärkeällä datalla on se yhteinen tekijä, etteivät ne koskaan häviä tai tuhoudu hyvällä hetkellä. Laitteiston vikatilanteet ja tietojen korruptio sekä häviäminen voivat aiheuttaa laitteen käyttäjälle paniikkia, kaaosta ja huonoa päätöksentekoa sekä sitä kautta lisää tuhoa hyvin lyhyessä ajassa.

Toimimalla oikein voit itse vaikuttaa positiivisesti ja pelastaa kadonneet tiedostosi yhteistyössä meidän kanssamme. Mikäli et ole varma kuinka toimia oikein, niin otathan meihin yhteyttä ja keskustellaan lisää tilanteesta sekä tehdään yhdessä toimintasuunnitelma aikatauluineen hävinneiden tiedostojen pelastamiseksi.


Tarjoamme kaikille asiakkaillemme 100% täystyytyväisyystakuun eli mikäli emme onnistu palauttamaan tietojasi – palvelumme ei maksa Sinulle mitään ja palautamme laitteesi takaisin.HammarData

Vältä paniikkia ja vääriä toimenpiteitä

Vaikka pystymmekin palauttamaan asiakkaidemme kaikki tiedostot lähes aina onnistuneesti, niin valitettavasti monesti asiakkaat tekevät tiedostojen häviämisen havaittuaan monesti paniikinomaisesti itse hallaa kovalevylle tai muulle omistamalleen medialaitteelle, josta tiedot ovat hävinneet.

Älä tee näitä viittä (5) yleisintä virhettä

1. Älä yritä avata kovalevyä ja altistaa sitä lisävahingoille, naarmuille, pölyille.
2. Älä “ravistele tai napauttele laitetta” mitään vasten “herätelläksesi” sitä. Lisätärinä ja iskut voivat sinetöidä laitteen tai kovalevyn “lopullisen kuoleman”.
3. Älä lataa tuntemattomia “palautusohjelmia” internetistä ja altista laitetta lisävahingoille.
4. Älä yritä ladata laitevalmistajan toimituspakkauksessa tullutta vanhaa ja ehkä jo pölyttynyttäkin “palautus cd:tä”, joka voi pyyhkiä esim. koko kovalevyn kokonaan tyhjäksi “palauttaessaan tehdasasetuksia”.
5. Älä käynnistele ja sammuttele laitetta “kymmeniä kertoja” siinä toivossa, että jos se vielä kerran käynnistyisi onnistuneesti. Riski aiheuttaa lisävaurioita laitteelle on selvästi suurempi kuin todennäköisyys, että laite näin elpyisi käyttökuntoon.


Miten tietojen palautus pikana -palvelu eroaa normaalista tietojen palautuksesta?

  • Pikadatapalautuksissa meihin voi ottaa yhteyttä aina, kellon ympäri, vuoden jokaisena päivänä.
  • Tapauskohtaiset, mahdollisimman nopeat muistilaitteen toimitustavat: voitte tuoda meille muistilaitteen sovitusti kellon ympäri minä päivänä tahansa; tarvittaessa voimme itse noutaa muistilaitteen tai tilata kuriiripalvelun noutamaan muistilaitteen teiltä ilmoittamastanne osoitteesta (näistä hinnastomme mukainen veloitus); voitte toki käyttää myös omia lähetystapoja, kuten esimerkiksi postin tai matkahuollon pikapakettipalveluita.
  • Toteutamme ILMAISEN diagnoosin muistilaitteelle 3 tunnin sisään laitteen vastaanottamisesta (poikkeuksena monilevyjärjestelmät, niissä aikaraja on 24h).
  • Itse tietojen pelastaminen diagnoosin jälkeen tehdään niin nopeasti, kuin se vain kyseisessä tapauksessa on mahdollista. Erilaiset levyviat ja muistilaitteet vaativat erilaiset datapalautusprosessit, joiden kesto luonnollisesti eroaa toisistaan. Suurin osa erilaisista tietojen palautuksista voidaan kuitenkin toteuttaa pikadatapalautuksena 1-3 työpäivän sisään, parhaassa tapauksessa jopa muutamassa tunnissa. Erityisen vaikeissa tapauksissa, tai hyvin monimutkaisten muistilaitteiden kanssa palautuksen kesto voi olla pidempi, mutta näissäkin tapauksissa pikadatapalautuksessa tällainen työ tehdään niin nopeasti, kuin mahdollista. Käytämme seuraavia toimia tietojen palautusten tekemiseksi mahdollisimman pikaisesti:
  • Tietojen palautus pikana tarkoittaa, että keskitämme kaikki resurssimme palauttaaksemme tiedostosi niin nopeasti kuin se vain on mahdollista.
  • Pikadatapalautukset menevät suoraan ohi kaikesta normaalista työjonosta ja otetaan työn alle heti, jopa keskellä yötä, jos tilanne sitä vaatii.
  • Diplomi-insinööri-tason koulutuksella varustettu työntekijä on jatkuvasti varattuna pikadatapalautuksen tekemiseen.
  • Pikadatapalautukset toteutetaan kellon ympäri, 24/7 express-palveluna; pikapalautuksia ei työstetä vain normaaleina toimistotunteina, vaan todellakin jatkuvasti, jotta ne tulisivat valmiiksi niin nopeasti, kuin vain mahdollista.
  • Meillä on pikadatapalautuksia varten varaosia tuhansiin erilaisiin kovalevyihin omasta takaa Tampereen toimipisteellämme. Jos tietojen palautus kuitenkin vaatii tilattavan varaosan, tilaamme ne näihin töihin aina pikatoimituksina kuriiripalvelun toimittamana.
  • Meillä on pikadatapalautuksia varten oma alan standardit täyttävä puhdastila käytössämme Tampereen toimipisteellämme, eli vaikeimpiakaan palautustöitä ei tarvitse toimittaa ulkomaille asti tehtäväksi, kuten monessa muussa alan yrityksessä toimitaan.
  • Käytämme tietojen palautus pikana -palvelussa aina poikkeuksetta tehokkaimpia, nopeimpia työkalujamme; nämä työkalut ovat maailman huippua, parhaita datapalautustyökaluja, mitä markkinoilta löytyy. Lisäksi käytämme datan käsittelyyn ja siirtoon nopeimpia tietokoneitamme ja muistilaitteitamme, jotta tietojen palautusten viimeistely ja datan toimitus asiakkaalle tapahtuu mahdollisimman nopeasti.
  • Pelastettu data toimitetaan asiakkaalle mahdollisimman pikaisesti esimerkiksi kuriiripalvelun toimittamana. Pyrimme aina saamaan pelastetun datan asiakkaalle vielä saman päivän aikana, kun palautustyö on tullut valmiiksi.

Täältä löydät lähetys- ja toimintaohjeistuksen. Ota aina meihin yhteyttä, mikäli ilmenee kysyttävää.

Lähetys- ja toimintaohjeet

Toimitusvaihtoehtoja

HammarDatalla on toimipiste Tampereella osoitteessa Tammelan puistokatu 22, 33100 Tampere, minne vahingoittuneen muistilaitteen voi tuoda tai lähettää postitse mistä päin Suomea tahansa. Tampereen seudulla vahingoittuneen tallennusmedian nouto asiakkaalta on myös mahdollista esimerkiksi asiakkaan ollessa liikuntarajoitteinen.

Pakkaa laite huolellisesti

Meille lähetettävä tallennusmedia tulee pakata postikuljetusta varten huolellisesti; suosittelemme pakkaamaan kovalevyt antistaattiseen pussiin (ei kuitenkaan välttämätöntä) ja ympäröimään muistilaite kauttaaltaan ainakin 5 cm:n pehmustekerroksella (esim. kuplamuovia tai rypistettyjä sanomalehden sivuja). Paketin olisi hyvä olla kovaa ja kestävää pahvia. Huolellisesti pakattuna postipakettia ei tarvitse lähettää särkyvänä, vaan normaali postipaketti-lähetys riittää.

Asiakkaan tekemä ongelmakuvaus ja ohjeistus tietojen palautusta varten

Huom! Muistakaa laittaa lähetykseen mukaan lyhyt kuvaus tallennusmedialla olevista tiedoista, jotka haluatte palauttaa (“kaikki kuvatiedostot”, “vain gradu.doc -tiedosto” tms.), lyhyt ongelmakuvaus (“kovalevy tippunut”, “muistitikku formatoitu” tms.) sekä yhteystietonne.

Alkuanalyysi

Tallennusmedian saatuamme teemme sille yleensä 1-2 työpäivän sisällä alkuanalyysin, minkä perusteella otamme yhteyttä asiakkaaseen ja annamme tarkan kustannusarvion tietojen palautuksesta. Kerromme myös kuinka paljon tiedostoja voidaan palauttaa, sekä annamme datapalautuksen kestoarvion. Sovimme myös mahdollisista jatkotoimenpiteistä sekä varaosahankinnoista.

Tietojen palautus asiakkaalle takaisin

Tietojen palautuksen valmistuttua toimitamme tiedostot asiakkaalle muistitikulla, ulkoisella kovalevyllä tai muulla halutulla tallennusmedialla. Asiakas voi myös halutessaan toimittaa meille tätä varten oman toimivan tallennuslaitteen, kuten ulkoisen kovalevyn tai muistitikun, säästäen näin kustannuksissa ja ajassa.

Tietojen palautus pikana -palvelun tilaus onnistuu parhaiten soittamalla Puh. 045 101 9288; asiakaspalvelumme päivystää pikadatapalautuksia kellon ympäri, vuoden jokaisena päivänä.

Soittamalla saatte myös ohjeet siitä, miten muistilaitteen toimitus meille onnistuu parhaiten ja nopeimmin.


Ota meihin yhteyttä!